Igår hade vi ledare ett planeringsmöte inför våren och lite startdiskussioner angående nästa säsong. Nedan finner ni en sammanfattning av det som kom ut från mötet.
Terminer
Sista träningen för höstterminen blir onsdagen den 21 / 12. Vi kommer att bjuda på lite fika samt ha en träning som är mer inriktad på att vara rolig och lättsam. Vi återtar säsongen på våren tisdagen den 10 / 1 och kommer att träna, som förra säsongen, till en bit efter Irstablixten.
Träningar
Denna säsong har vi gått från att vara 49 tjejer till att bli ungefär 65 tjejer i laget. Vilket har varit jätteroligt. För att hantera detta har vi under hösten hyrt danssalen i Irstaskolan för att träna anfall- och försvarsteknik, styrketräning samt brottning. Vår uppfattning är att laget har tagit enorma steg framåt och att det har gått bättre än förväntat att ha över 50 tjejer på träningarna.
Ledargruppen har fört diskussioner ifall vi ska göra någon sorts delning av gruppen till våren men har kommit fram till att vi tycker det gått så pass bra i höst att vi kommer fortsätta på samma sätt. Med tillägget att vi har för avsikt att lägga till ett par extrapass där vi kommer att träna specifika egenskaper samt göra oss förberedda inför nästa säsong då vi går över till helplan. Vid dessa pass kommer vi bara att kalla halva laget (för att få ner antalet). Passen är som allt annat helt frivilliga och alla kommer bli kallade lika många gånger. Mer information kommer vartefter.
Till nästa säsong kommer vi dock behöva göra någon sorts delning av laget för att få ner antalet spelare på träning. Vi har börjat diskutera lite upplägg där vår avsikt är att behålla gruppen intakt och att alla ska fortsatt få träna med alla. Även här kommer vi naturligtvis hålla er uppdaterade under våren.
Sammandrag
Till vårsäsongen är vårt mål att arrangera två hemmasammandrag. Konceptet kommer vara liknande som hösten. Datum är ännu inte satta, vi kommer kontakta föreningen för att ta fram två datum samt hallar.
Denise Carlsson som har skött planeringen av kiosken galant har beslutat att hon kliver av uppdraget till våren. Vi tackar Denise för hennes hjälteinsats! Det innebär att en eller två föräldrar nu har chansen att ta en viktig post i laget. Sedan tidigare hjälper Per Arne (Tyra U) och Sandra (Ida) till med inköpen. Nu behöver vi någon/några som kan hjälpa till med planeringen av kiosken för de två sammandragen. Kontakta Johan T om ni är intresserade eller vill ha mer information.
Det är svårt för andra föreningar att ta emot oss på deras sammandrag när vi kommer med 6 – 7 lag. Oftast blir vi inbjudna att komma med 1 – 3 lag. Vi har beslutat att vi i vår kommer åka på borta sammandrag så länge det finns ledare som kan åka. För spelare är det då först till kvarn som gäller och vi kommer sätta ett maxtak beroende på hur många lag vi åker med. Spelare som har åkt på sammandrag kommer inte kallas vid nästa borta sammandrag, så att alla får en chans.
En sista uppmaning är att respektera kallelserna till sammandrag, det blir väldigt mycket extraarbete med lagindelningar/kioskschemor etc vid ändringar. Vi har naturligtvis full förståelse att man blir sjuk eller att andra inte förutsägbara situationer kan uppstå.
Cuper
Vi har anmält oss till Irstablixten(31 mars – 2 april) med 5 lag, vi arbetar på att få fler lag in i cupen. Skickar ut en kallelse lite senare i vinter som ni kan svara på. Vi påminner om att det obligatoriskt för föräldrar att arbeta på Irstablixten, oavsett om ens barn spelar cupen eller inte. Våra Irstablixtansvariga (Linda och Veronica) kommer att skicka ut information när vi närmar oss turneringen.
Vi har även anmält 6 lag till Tyresö Cup den 25 februari. Skickar ut en kallelse där sista dag att svara blir den 5 februari. Mer information finner ni här : Tyresö Handboll - Tyresö Cup (tyresohandboll.se)
Material / Inköp
Vi kommer att göra en restbeställning av de röda tröjorna till de tjejer som inte har någon tröja. Är man ny och inte har fått en röd töja, ska man fylla i detta formulär (innan 31 /12): https://forms.office.com/r/rNirwRxWyL
Vi kommer även köpa in fyra taktiktavlor till ledarna.
Ekonomi
Idag har vi ungefär 25 000 kr i lagkassan. Vi beräknar ha ungefär 45-55 000 vid årets slut, när intäkterna från bingolotter och kiosk har kommit in samt utgifterna för beting och materialinköp har tagits. Det innebär att vi har någonstans emellan 700 kr – 850 kr per spelare i kassan.
En del av pengarna kommer gå till en avslutning i vår, vi kommer även föra över en del till nästkommande säsong för materialinköp och cuper.
Eftersom vi har en bra lagkassa har vi beslutat att vi kommer inte göra några försäljningsaktiviteter denna säsong förutom kioskförsäljning vid sammandrag.
Övrigt
Föreningen ordnar med julmys den 29 december då det är dubbelmöte i Västerås Arena.
Damerna spelar kl. 18:00 mot Skara HF
Herrarna spelar kl. 20:00 mot Skånela IF
Det kommer bjudas på lussebullar, festis och pepparkakor. Skjutsande föräldrar bjuds på inträdet. Vår tanke är att vi träffas kl 17:45 (A-foajen) och ser dammatchen i samladgrupp. Sedan får de som vill se även herrmatchen stanna kvar. Den vita matchtröjan ska vara på.
Vi behöver svara föreningen den 19 december hur många spelare vi blir, därför skickar vi ut en kallelse till detta som ni behöver svara på till den 18e.
Slutligen önskar vi alla spelare och föräldrar en god jul och ett gott nytt år!