I samband med lördagens match mot Skara HF uppmärksammades Framtidens ledare som inför säsongen blev nominerade att gå föreningens ledarutbildning för våra unga spelare. Under säsongen har de utbildats i tränar- och ledarskap genom såväl praktiska som teoretiska pass. Utöver de ledarledda utbildningstillfällena har de även varit ute och praktiserat sitt ledarskap i våra barn och ungdomslag. VI tar del av de framtida ledarnas tankar om utbildningen,
Hannes Tinnert
Det främsta jag tar med mig från utbildningen är vikten av att som ledare se till att alla mår bra och trivs i laget samt att ta hänsyn till individens individuella behov, både som människa och som handbollsspelare. Jag vill fortsätta utvecklas som handbollstränare men också som ledare utanför planen.
Max Solver
Det måste vara hur man ska tänka när man lägger upp en träning, där alla övningar ska jobba mot ett gemensamt syfte, enda från uppvärmning till slutet av träningen. Även att man bestämmer vilken typ av träning det kommer vara från start, om det ska vara en tempofylld träning ska uppvärmningen spegla det och om det ska vara en strukturerad träning med mycket disciplin ska uppvärmningen spegla det. Jag ville passa på att lära mig så mycket som möjligt om ledarskap och rollen som coach nu när jag hade chansen så att jag har det i bagaget när spelar karriären går mot sitt slut. Just nu tänkte jag pausa lite med coachande då jag ska börja plugga och vill fokusera på mitt eget handbollsspelande parallellt med studierna. Men handboll är för kul för att lägga av med så när spelandet är klart kommer jag mest definitivt göra comeback som coach.
Emil Hollaus
Relationen till spelarna man har lärt känna samt relationen till ledarna och tipsen de garvningar gett live. Men jag tar förstås också med alla tips och tricks som man fått under utbildningarna. I nuläget så har jag inga planer angående ledarrollen men jag kommer såklart fortsatt att hjälpa till inom föreningen med exempelvis Summer Camp. När jag själv lägger ned min spelarkarriär då kommer jag förhoppningsvis att börja ta tag i ledarrollen igen.
Anton Jansson
Det viktigaste jag tar med mig från ledarutbildningen är framför allt relationerna med träningsgruppen. Men även alla tips om hur man bildar bra relationer till spelare och föräldrar. Samt hur man bör tänka när man lägger upp en träning. 2. För närvarande är mina framtidsplaner oklara, jag har ansökt att bli ledare på Summer Camp och därefter får jag se vart allt tar vägen.
Ebba Malmqvist
Det viktigaste jag tar med mig från utbildningen är alla delar som tillsammans skapar ett bra ledarskap. Inte bara kunskapen kring handboll, utan även allt annat runt omkring som är minst lika viktigt! Mina framtidstankar kopplat till ledarrollen är att redan kommande säsong kliva in och hjälpa till i ett ungdomslag för att sedan se vad det kan leda till. Är öppen för det mesta och ska bara bli superkul och spännande att se vart man kan hamna och vad man kan åstadkomma.
Frida Wikblad
Det viktigaste jag tar med min från utbildningen är all lärdom och kunskap jag fått av teoripassen. Sen att få komma ut i sina lag och testa all kunskap i praktiken har varit väldigt givande. Det har varit väldigt lärorikt och utvecklande. Jag har även fått en annan syn för ledarrollen än jag hade innan. Mitt plan är att när jag lägger skorna på hyllan, vill jag ta på mig en ledarroll i ett lag och få utveckla nya yngre handbollspelare. Så att de ska få känna samma glädje till handbollen som jag alltid känt.
Moa Savander
Det viktigaste jag kan tar med från utbildningen är hur många olika ledarroller de finns, samt spelarroller. Och att vi alla är olika och har olika förutsättningar men vi är alla där för samma sak, för att utvecklas och ha kul. Och de är viktigt att komma ihåg och respektera! Min framtid inom ledarrollen kommer förhoppningsvis vis vara med F15 och få vara med i deras utveckling och hjälpa och stötta.
Nellie Lundholm
Det viktigaste jag tar med mig är att våga lita på mig själv och mina idéer. Jag vill fortsätta och drömmen skulle vara att få ta ett större ansvar i ett lag i framtiden.